Dişli Çarklar
Dişli Çark: Hareket ve
güç aktarmak için kullanılan ve dönme hareketini bir milden diğer mile, üzerinde açılan
dişlerin birbirini kavrayarak dönmesiyle sağlayan önemli bir makine elemanıdır.
Binlerce Yıllık Tarihe Sahip
Dişli çarklar, binlerce yıl önce Mezopotamyalılar tarafından sulama tesislerinde kullanıldığı ve Romalıların ise biraz daha geliştirerek değirmenlerinde kullandığı söylenmektedir. Günümüzde ise çoğu güç ve hareket aktarımı gereken yerlerde kullanılmaktadır. Günümüzde bilinen en iyi örnek ise arabaların vites kutusunda kullanılmasıdır. Dişli çarklar, tarihi kadar eski ve değerli bir makine elemanı olarak karışımıza çıkmaktadır.
Dişli Çark Çeşitleri
Paralel Miller
►Düz dişli
çark
►Helisel dişli çark
►Çavuş dişli çark
►Dairesel dişli çark
►Kremayer
Kesişen Miller
►Helisel dişli çark
►Çavuş dişli çark
►Dairesel dişli çark
►Kremayer
Kesişen Miller
►Düz dişli
►Helisel dişli
►Daire Yayı
►Helisel dişli
►Daire Yayı
Aykırı Miller
►Spiral
dişli
►Sonsuz vida mekanizması
►Sonsuz vida mekanizması
Paralel
Miller
Düz Dişli
Düz dişliler imalatlarının
kolay ve ucuz olması sebebiyle basit uygulamalar için genellikle tercih
edilirler. Fakat dişlerin bir anda kavramaya geçip ardından bırakıyor olması
nedeniyle yüksek hızlarda ve
büyük yüklerde tercih edilmezler.
Tasarımları ve üretilmeleri son derece kolaydır. Genellikle dişlilerden biri minimum diş sayısında yapılmaya çalışılır. Böylece boyutlar minimumda tutulabilir. Fakat diş dibi kesilmesi sebebiyle her modül çevrim oranı için inilebilecek bir alt sınır vardır.
Helisel
Dişli
Düz dişlilerde dişlinin yükü
aniden kavrayıp bırakmasının yarattığı sakıncayı ortadan kaldırmak için dişlere
helis açısı verilmiştir. Helis açısı sayesinde dişler yükü bir uçtan başlayarak
tedrici olarak kavrar ya da bırakırlar. Eş eksenli millere takılan dişlilerin
helis açıları birinde sağ, diğerinde sol olur.
Çavuş Dişli
Helis dişlerde, açıdan dolayı
mil yataklarına eksenel kuvvetler de gelir. Küçük helis açıları ya da küçük
yüklerde bunun karşılanması pek sorun yaratmaz. Fakat büyük yüklerde bu
sorundan kurtulmak için dişliler çift açılı yapılır ya da iki ters açılı diş
kullanılır. Böylece eksenel yük oluşmaz. Bu tür dişlilere ok dişli denir.
Kremayer Dişli
Eğer düz dişlilerden biri
sonsuz büyük çapta düşünülürse dişlinin şekli bir doğru halini alır. Böyle bir
dişli doğrusal hareketler elde edilmesinde kullanılabilir. Ayrıca kremayerin
dişli profili tam bir trapez olduğunda imalatı da çok daha kolaydır. Kremayer
dişlilerin trapez açısı kavrama açısına eşittir. Kremayerker robotik uygulamalarda dairesel hareketi doğrusal harekete
çevirmek için kullanılan birkaç önemli mekanizmadan birisidir.
Aykırı
Miller
Spiral Dişli
Helis açılı düz dişlilerle
ilgili önemli bir husus, eş çalışan dişlilerden birinin sağ, diğerinin sol
yapmasıdır. Böylelikle mil eksenlerinin paralelliği korunmuş olur. Fakat farklı
eksen açılarını tutturmak için değişik açılarda helisel düz dişliler de
kullanılabilir. Bu dişlilere spiral dişli de denir. 45 derecelik aynı helis
açısına sahip iki dişli eşleştirildiğinde birbirine dik iki eksen oluşur. Ancak
helisel düz dişli bu şekilde
çalıştırıldığında temas bir çizgi boyunca değil bir nokta kadardır. Ayrıca
sadece yuvarlanma değil sürtünme de meydana gelir. Bu sebeple sadece güç
gerektirmeyen yerlerde kullanılabilirler. Bir önemli nokta ise sonsuz vida
mekanizmasının temelde aynı yönlü iki helisel dişli olduğudur. Fakat yük taşıma
kabiliyetinin artırmak için dişlilerin görünümü önemli ölçüde değiştirilmiştir.
Sonsuz Vida
Mekanizması
Helisel düz dişli çiftinin
açılarının yönlerini aynı yapıp, dişlilerden birisinin helis açısını küçük
seçip, diş sayısını sadece birkaç dişe indirirseniz, bir vida görünümünü
alacaktır. Ortaya çıkan dişli grubuna sonsuz vida denir. Noktasal temas ve
yüzeyler arasında sürtünme olduğundan birçok uygulama için avantajlı
olmayacaktır. Fakat bu temel yapıyı değiştirerek çarkın vidayı daha iyi sarması
sağlanarak yük taşıma kabiliyeti kolaylıkla artırılabilir. Bu iş içi vida, çark
ya da her ikisi birbirlerini daha iyi kavrayacak biçimde şekillendirilebilir.
Sonsuz vida mekanizmalarının en büyük avantajı küçük hacimlerde büyük çevrim
oranları sağlayabilmeleridir. En büyük kusurları ise sürtünmeden dolayı kolay
aşınmaları ve düşük verimleridir. Vidalar genellikle sertleştirilmiş çelikten
yapılırlar. Çarklar ise dişleri daha az çalıştığı için yumuşak bir malzemeden,
çoğunlukla bronzdan yapılırlar.
https://www.elektrikport.com/
https://sekizbir.net/
İşini biliyor
YanıtlaSil